تنها کسانی که امام آنها را از فداکاری و شهادت در کربلا منع کرد
جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۳۰ ب.ظ
موسى بن عمیر از پدرش نقل مى کند که امام(علیه السلام)
(در روز عاشورا) به من فرمود:
میان
همه یارانم اعلام کن هر کس دَیْنى بر عهده دارد با من کشته نشود ؛ زیرا که من از رسول
خدا(صلى الله علیه وآله) شنیدم فرمود: «هر کس از دنیا برود و دَیْنى بر ذمّه داشته
باشد، از حسنات وى در فرداى قیامت برداشته مى شود.
این حسین بن علی (علیه السلام) آقا و سرور ما شیعیان در بحرانى ترین شرایط،
حتّى به بدهکارى هاى اصحاب و یاران خود به مردم توجّه داشته باشد و راضى نشود بدهکاران
همراه او پیکار کنند و شهید شوند ؛ مبادا حقوق مردم از دست برود
.
حال مقایسه کنیم رفتار ارباب مان را با کار برخی از ما و محبین همین امام عزیز ، انواع و اقسام حق الناس بر گردن مان است و غافلیم. برخی حتی برای مجالس عزاداری میلیونها تومان هم هزینه می کنند ولی ربا هم می خورند ، ربا هم می دهند، رشوه هم...
عصر عاشورا بعد از مدتها یکی از دوستان را دیدم. حال خوبی داشت و شاید از همه بلند تر هم می گریست و ناله می زد. بعد از مراسم احوالپرسی با هم داشتیم . می گفت مغازه ای زده ولی بخاطر مشکلات مالی مجبور شده ربا (البته ایشان هراس داشت این لفظ را به زبان آورد) بدهد. و استدلالش این بود که مجبور بودم.
گفتم عزیز من ! خدا که حرام کرده این موارد را هم می دانسته و مشکل و سختی ما را هم مطلع بوده ولی استثنا نکرده است . و اتفاقا در همین سختی ها باید تدین ما بروز کند و در عمل نشان دهیم که مسلمانیم و شیعه .
برخی از بانیان اصلی هیات ها هستند ولی نسبت به خمس و زکات توجهی ندارند . واجب را رها نموده اند و مشغول مستحب اند.
نبپرداختن حق الناس مانع می شود تا ما بتوانیم در رکاب امام زمان خود باشیم. چون از مصادیق مال حرام خواهد شد در زندگی، می تواند باعث شود تا در مقابل امام زمان خود هم بیاستیم ، همانطور که منتظران و مشتاقان امام حسین علیه السلام به علت وجود همین مال حرام در شکمهایشان در برابر حضرت تیغ کشیدند!
و در خطبه ی مشهور حضرت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا حضرت علت رخنه نکردن کلام حق در قلوب کوفیان را وجود مال حرام در شکمهایشان بر شمردند:
((قد إنخزلت عطیّاتکم من الحرام و ملئت بطونکم من الحرام فطبع الله علی قلوبکم ))
((همه ی شما ناشنوایید، زیرا بخششهایتان در حرام منحصر شده و شکمهایتان از حرام پر گشته است و خدا (بدین سبب) بر دلهای شما مهر زده است.))
پی نوشت:
علی علیه السلام میفرماید:
خورنده ربا، دهنده ربا، نویسنده و شاهد و گواه همه برابر هستند. رسول خدا
صلی الله علیه وآله ربا و رباخوار و فروشنده و خریدار و نویسنده و شاهد آن
را لعنت کرد.
- جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۳۰ ب.ظ